Instytut Badań nad Ubiorem Polskim

Instytut Badań nad Ubiorem Polskim jest nową inicjatywą Fundacji Nomina Rosae zmierzającą do stworzenia ośrodka zajmującego się dokumentacją i upowszechnianiem wiedzy o historii polskiej mody. Instytut będzie realizował swoje cele organizując wykłady, warsztaty, seminaria, konferencje oraz dokumentując i badając historię ubiorów noszonych na terenach polskich i historycznie z Polską związanych. Wyniki badań będą publikowane na stronie Instytutu.

Pierwszy Rocznik naszego Instytutu już w przygotowaniu. Znajdą się w nim artykuły m.in. Katarzyny Sanockiej, Anny Straszewskiej, Beaty-Biedrońskiej-Słotowej.

Trzecie spotkanie odbędzie się 16.06.2014 o godz 18. Zapraszamy serdecznie na wykład dr Beaty Biedrońskiej-Slotowej pt. "W żupanie i w kontuszu - opowieść o polskim ubiorze narodowym"

Serdecznie zapraszamy 31.03.2014 r. o godz. 18. na wykład mgr Barbary Szewczyk pt. "Garderoba gwiazdy dwóch kontynetów - Helene Modrzejewska i jej kostiumy" w ramach spotkań Instytutu Badań nad Ubiorem Polskim. Spotkanie odbędzie się w siedzibie krakowskiego oddziału SHS (Starowiślna 29-31 w oficynie, nr domofonu 80, Kraków.)


 

Fundacja Nomina Rosae wraz z Stowarzyszeniem Historyków Sztuki – Oddział Krakowski zaprasza na spotkanie inauguracyjne Instytutu Badań nad Ubiorem Polskim

W dniu 17.02.2014 (poniedziałek) o godzinie 18:00, w siedzibie SHS przy ul. Starowiślna 29-31 w oficynie - nr domofonu 80.

W programie:
Wprowadzenie w ideę Instytutu
Kwadrans organizacyjny
Prelekcja mgr Katarzyny Sanockiej

Malarze teatru - kostium w operze i balecie polskim XX w.

Tematem referatu będzie prezentacja wybranych zjawisk współpracy artystów malarzy z teatrem w dziedzinie projektowana kostiumów dla opery i baletu w XX wieku. Począwszy od baletowych wizji Zofii Stryjeńskiej, poprzez współpracę malarzy z Polskim Baletem Reprezentacyjnym po udział artystów awangardowych związanych z II Grupą Krakowską jak Tadeusz Kantor, Andrzej Stopka, Jerzy Skarżyński, Maria Jarema w kreowaniu oblicza polskiej sceny operowej i baletowej. Połowa XX wieku to czas eksplozji plastyki w teatrze polskim w ogóle, a kostium od zawsze był niezwykle wdzięcznym tematem do wariacji malarskich i eksperymentów estetycznych.
Mgr Katarzyna Sanocka – absolwentka Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego, tancerka krakowskiej Opery.