In Mode wystawa ubiorów w GNM w Norymberdze

W Germanisches National Museum w Norymberdze od 3 grudnia 2015 do 6 marca 2016 r. czynna jest ekspozycja prezentująca ubiory z doby renesansu i wczesnego baroku. Na wystawie zaprezentowano zachowane ubiory ze zbiorów GNM, a także obiekty wypożyczonych z innych kolekcji muzealnych, w tym pelerynę z paryskiej pracowni Wortha z Brooklyn Museum Costume Collection przy Metropolitan Museum of Art. Obok ubiorów (dwie suknie, wamsy, kaftany, płaszcze, spodnie na wystawie znalazły się także akcesoria (nakrycia głowy, para butów, kryzy, rękawy), a także portrety, starodruki (albumy z ubiorami), ryciny oraz m.in. przyrządy krawieckie i pędzle do czyszczenia strojów.
Ekspozycję otwiera prezentacja zdjęć ze zorganizowanego w 1954 r. pokazu mody, do którego wykorzystano (o zgrozo!) orginalne ubiory gromadzone w kolekcji muzeum już od 19. wieku. Część wystawy poświęcono dziewiętnastowiecznemu zainteresowaniu modą historyczną, wspominając postać wiedeńskiego malarza Hansa Makarta, a także zestawiając wspaniały renesansowy wełniany płaszcz z bogatą ornamentyką (ok. 1580/1620) z aksamitną peleryną z 1895 r. wykonaną w pracowni Wortha na zamówienie zamożnych klientów z za oceanu.

 

źródło:http://www.gnm.de/ausstellungen/aktuell-und-vorschau/in-mode/

Poza wełnianym płaszczem, pokazano także m.in. płaszcz z czerwonego atłasu z bogato zdobionym brzegiem (ok.1600/20), długi czerwony wełniany płaszcz (1650/1700), płaszcz z czerwonego aksamitu ze stójką (1560/80), filcową, niebieską kapę z ok. 1620/30 i wspaniałą hiszpańską kapę ze skóry z kapturem z ok. 1571 r.zestawioną z miedziorytem przedstawiającym hiszpańskiego rycerza z Divesarum gentium armatvra eqvestris...Abrahama de Bruyn'a.
Zaprezentowano także trzy dziergane jedwabne kaftaniki (camisole) z pierwszej połowy 17 w. Niebieski ma zdobienie na wzór "polskich" szamerunków.

Wamsy pokazane na wystawie pochodziły z 2. połowy 16. i z 17. w. - był wśród nich jedwabny, atłasowy zdobiony nacięciami i nakłuciami zielony wams z charakterystycznym "gęsim brzuchem", oraz piękny, barwny, bogato zdobiony jedwabny wams z ok 1630/40 r.w stylu francuskim.
Wśród modnych akcesoriów zwracają uwagę: beret ze strusimi piórami z XVI wieku, złoty czepiec norymberskiej patrycjuszki z ok 1650/1700, dwie lniane kryzy oraz koronkowe rebato z metalowym stelażem.

Na wystawie pojawił się także polski akcent - portret ośmioletniego Holendra Otto van der Waeyena z 1656 r. ubranego w polski żupan w złotym kolorze (obraz ze zbiorów Museum Boijmans Van Beuningen w Rotterdamie). Chłopiec nie tylko odziany jest w polski żupan, ale także ma przy sobie elementy uzbrojenia - co zapewne miało podkreślać, bądź wróżyć mu odwagę i bojowość jaką widziano w polskich żołnierzach. 

żródło: http://collectie.boijmans.nl/en/collection/1071-%28ok%29

Wystawie towarzyszy katalog pod redakcją Jutty Zander-Seidel.